Не знам дали могат да се изброят образите на Кирил и Методий, завещани ни от иконописци, художници, скулптори. Сред тях са имената на италианци, чехи, словаци, руснаци и не на последно място, българи.
Преди години снимах в ателието на художничката Кина Гошева. От 1945 г. насам тя участва в почти всички общи художествени изложби на СБХ с композиции, портрети, пейзажи, натюрморти, цветя.
Най-силно ме впечатли обаче голямото й историческо платно за диспута на Константин Философ с Венецианските духовници в защита на славянското писмо. Видяхме го и го заснехме от репродукция – оригинала Българската академия на науките изпраща през 1974 г. в дар на Руската академия по случай 250-годишнината от създаването й.
По този повод академик Дмитрий Лихачов отбелязва: Този подарък ни напомня за едно от най-значителните явления в славянската култура, последиците от което се отразиха в цялата история на южните и източните славяни чак до наши дни.
Защото, дори само с оборването на триезичниците, Кирил и Методий разчистват пътя на много народи към национално самочувствие и самостоятелно развитие. Сторили това през Х век и станали предтечи на Ренесанса в цяла Европа! Със създаването на книги на говорим народен език – на езика на славяните. И останали в историята, и надживели времето…
Величието на двамата солунски братя е достойно оценено още от техните съвременници. Непосредствено след смъртта им и двамата са канонизирани от църквата, а повечето от учениците им създават произведения, в които величаят делата им, прекланят се пред подвига им.
Ако запиташ гръцките книжовници като речеш: „Кой ви е създал буквите или превел книгите, или в кое време?", то рядко измежду тях знаят. Обаче ако запиташ славянските „азбукарчета", като речеш: „Кой ви е създал азбуката или превел книгите?", всички знаят и в отговор ще рекат: „Св. Константин Философ, наречен Кирил: той ни създаде азбуката и преведе книгите и брат му Методий.
Дори и „азбукарчетата" – децата според Черноризец Храбър – знаят и почитат двамата солунски братя...
Преди две години, по време на юбилейното честване на Петер Юхас, един от най-известните българисти в Европа, попаднах на книгата му
„Кирил и Методий в Българската Моравия”
В своя неповторим образен „юхаски" стил авторът доказва, че през ІХ век е имало две Моравии и „Моравската мисия на солунските братя е осъществена в българската Моравия". Изкушавам се да представя част от написаното от автора:
Захващам се да пиша само ако ми замирише на лъжа. Така стана и този път. В множество публикации за Моравската мисия на Кирил и Методий надуших наслоявани с години заблуди и неразгадани тайни. Пиша, за да се отстранят лъжите около най-важния период от живота на славните първоучители. Насочих вниманието си към автентичните документи от ІХ век, свързани с моравците. Тъй като Великата Моравия на Светополк се срутва под ударите на племенния съюз на маджарите, завладяващи Карпатския басейн в края на ІХ век, почти всички латински, гръцки и арабски извори за събитията по онова време са издадени на унгарски език. Така работата ми беше значително облекчена. Просто тръгнах като след жътва – подир историците ни, и събирайки разпилените класове, ги връзвах в един сноп. Събраните автентични документи от ІХ–Х век ме убедиха, че през ІХ век е имало две Моравии, а Моравската мисия на Св. Св. Кирил и Методий е била в областта на българската (по-голямата или Велика) Моравия, сред българските славяни. Едва след смъртта на Константин-Кирил, Методий попада в Северната, Малка Моравия. Защото през 873 г. Светополк, тръгвайки от Южната, Българската Моравия, намираща се в междуречието на Дунав и Тиса, стига до Северна Моравия (разположена на днешна Словакия) и обединява двете области в обща държавна формация. Този факт обяснява и дейността на Методий в Северна Моравия след 873 г.
Петер Юхас се противопоставя на чешката и словашката патриотична литература и историография, които, без да отчитат този факт, неусетно са припознали солунските братя за чешки и словашки първоучители.
В заключение авторът добавя, че
„делото на Кирил и Методий, както на всички гениални личности, принадлежи на всички и всеки народ има право да го почита и възвеличава, но нито един – да го присвоява.”
Тагове:
БОЖИДАР ДИМИТРОВ обяснява за произхода н...
Министър Петър Стоянович връчи награди н...
СЛАБОСТ - ВЛАДИМИР ВИСОЦКИ
НЕ СМЕ НАРОД, НЕ СМЕ НАРОД, А МЪРША
22.08.2013 04:56